bellapension

Pensionär mitt på Söder, hur kul är det? Rätt kul faktiskt.

Mamma.

Publicerad 2009-01-31 16:20:04 i Allmänt,

I dag skulle min mamma fyllt hundra år. Min mormor
sa bestämt att det var den 30 jan men på alla papper
står det den 31jan. Jag tror att min mormor hade rätt.
Man vet väl bäst själv när man fött barn. Särskilt om
det skedde hemma och barnet var nära på att åka ner
i toaletten. Stackars min lilla mamma, hon var så liten
när hon föddes men hon hade långt hår i tre färger.



När vi skulle köpa rosen till mamma i Södehallarna gick vi
förbi den stora hallen och där pågick en make up tävling.
Vi tittade en liten stund. Först när flickorna blev sminkade
och sen då juryn gick runt och synade och poängsatte.



Jag såg på löpsedlarna att INGO gått ur tiden. Han var den
första och största under min ungdomstid. Jag glömmer aldrig
natten i juni 1959 då mamma och jag var hos min moster på
Söder. Kusinen och mormor var förstås också där. Vi satt
och lyssnade andäktigt på den skrapiga radion. Och plötsligt
hade en hel nation förenats i glädjejubel. Vi gick ut på balkongen
och skrek. Det var människor i alla fönster som vinkade och tjoade.
Sen tog mamma och jag taxi hem till oss och alla vi mötte på gatan
pratade om det som hänt. Det skulle dröja till Stenmark och Borg
innan vi fick sådana idoler.

Kommentarer

Postat av: Ingridi

Publicerad 2009-01-31 18:43:48

Tiden den försvinner och vi med den, varken vi vill eller ej. Ja och Ingo blev ju bara 76 år, jag tänker på att min egen mor är 80.

Tänk när Sverige stannade helt, för att Stenmark skulle åka.

Sköt om er!!!

Kram Ingrid

Postat av: Ninna

Publicerad 2009-01-31 20:33:59

Du är lite lik henne. Vilken berättelse om hennes födelse, nästan ner i toaltten...oj



Ingo minns jag ej så starkt, men Ingmar Stenmarks "åk" då Sverige hade "stängt".

Postat av: elena cn

Publicerad 2009-01-31 22:49:21

Hon hadde lika vitt hr som du:) Vilka härliga minnen. Jag minns ju hur vi fick se Ingemars åk under skoltid på Hjlstaskolan!

Postat av: stina

Publicerad 2009-01-31 23:19:28

Men oj ...tur att lilla mammsen inte åkte ner i toan!!!

Jag har kiiite svårt att minnas just den matchen 1959....men Ingemar Stenmark , han minns jag!

Postat av: stina

Publicerad 2009-01-31 23:19:54

Vaddå kiiiite??? Lite menar jag ...

Postat av: Bia

Publicerad 2009-02-01 09:21:52

Jag minns ingenting från -59!

Trauma eller . . . .

Alla som skrek och levde om!

Postat av: maritha

Publicerad 2009-02-01 15:26:14

Viss likhet med lilla mamma kan man allt se=).Den där matchen med Ingo har jag inget minne av, däremot matchen året efter, då föddes min lillebror den natten dom boxades och då vann Floyd och eftersom lillebror var väldigt mörk och brunögd blev han kallad lille Floyd av personalen på BB. Jag vet egentligen inte om jag kommer ihåg det eller om det har berättats, jag var 6 år då=).

Postat av: ulla

Publicerad 2009-02-01 18:21:40

Det är gott att minnas ibland.

Jag minns att Ingo var STOR när jag var liten men inte matchen då var jag för liten. Före min och min familjs tv tid.

Sköt om dig!

Postat av: elena cn

Publicerad 2009-02-01 22:38:21

Partajar OCH dansar! I fredags var Krisitna och jag ute och gjorde succé...som vanligt:)



Men gu´! Hur stavade jag i det förra inlägget igentligen?! Jag har lite för bråttom ibland!

Postat av: Sylvia

Publicerad 2009-02-02 18:54:22

Skrev ett långt inlägg som bara försvann.

Handlade om att din mamma och min pappa näsan var jämgamla, och att visst minns jag natten med Ingo.

Postat av: elena cn

Publicerad 2009-02-02 21:04:06

Har du inget att göra? Ta en titt in till mig så får du en liiiiten utmaning. (Skyll på Stina om du tycker att den är jobbbig!!)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Bella

Pensionär som bor mitt på Söder. Har varit lärare i 37 år. Lantställe i Roslagen. Dotter och två barnbarn bor också på Söder. Gift sen 1994 med en praktisk och händig man.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela