bellapension

Pensionär mitt på Söder, hur kul är det? Rätt kul faktiskt.

Vad gör man?

Publicerad 2010-04-25 12:23:17 i Allmänt,

Vi är i huset i Roslagen och solen bara skiner. Det känns
så härligt! Men jag är inne. Jo, jag går ut en stund på
den stora, nya, fina altanen ibland men inte
ned på själva marken. Folk i alla stugor runt oss är
ute i trädgårdarna och på tomterna och pysslar eller
jobbar. Frågan är vad de gör? Jag vet inte vad man
pysslar och jobbar med på marken i naturen. Krattar
kanske men vad mer?? Nej, jag håller mig till inomhus-
aktiviteter. Som att pyssla med datorn. Öva på min
altsaxofon, (om jag är säker på att ingen lyssnar).
Kanske jag börjar måla igen, vem vet. Lyssnar på
musik. Sånt man gör i stan.

Det var städdag på området i går så då åkte jag och
två gamla vänner till Norrtälje och slappade. Vi fikade
på Tösses, som vi brukar.





Vi träffade en gammal arbetskamrat som fortfarande jobbar.
Då förstod vi hur lyckliga vi är som har slutat och kan gör
vad vi vill, ja nästan i alla fall. Det känns extra lyxigt.
Men fortfarande undrar jag vad man gör när man "påtar
i jorden", vad då påtar???

Kommentarer

Postat av: Selma

Publicerad 2010-04-25 12:49:46

Jag har skickat ut maken att plocka ihop efter den trädfällning som skedde här i vintras. Det känns som lagom ansträngande påtning, i alla fall för mig.

Postat av: Ninna

Publicerad 2010-04-25 18:38:25

hi, hi...påtar i jorden..jag googlade...men det kom bara upp en massa bloggar...



Vi påtade nog lite idag då vi sådde en del frön...



Trevligt att umgås och att fika:)

Postat av: Eva

Publicerad 2010-04-25 19:30:11

Äh, skit i påtandet Bella, gör det du gillar bara, du kanske "påtade" med din altsaxofon och pillade på datorn när alla andra stod på skallen i myllan ;D

Postat av: ERF

Publicerad 2010-04-25 21:06:33

Tur att det finns fik!

Postat av: Bia

Publicerad 2010-04-26 20:28:22

Ha, ha påta i jorden!

Aktare Bella, du kan få skit under naglarna.

Påta, det gör en månskensbonde som jag i Spånga! (och på landet)

Postat av: Anmaja ♥ Lussekatt

Publicerad 2010-04-27 12:48:34

Ja vad gör man i jorden?

Håller med om att det är tur att det finns fik!

Anna

Postat av: Maidi

Publicerad 2010-04-29 13:36:30

Städdagar i området aktar jag mig noga för. De lägger för övrigt in dessa när det är dags att åka till torpet och jobba där.

Har du kännt vad Svärmorstungans blomma doftar gott förresten?

Prata inte så mycket om hur bra det är att vara pensionär för jag blir så avundsjuk.

Årets erbjudanden på mitt arbete gällde inte mig för jag är ett år för "ung". Aldrig någonsin nu för tiden får man väl höra att man är för ung.

Jag får stå ut minst ett år till.



Maidi

Postat av: elena cn

Publicerad 2010-05-01 21:38:39

Påta...ta på...tapa...tapas! Ja men det måsta ju ha något med spanka små rätter att göra...eller!?

Postat av: Mia

Publicerad 2010-05-02 18:15:13

Nu måste jag protestera! Städdagar i "området" kan vara mycket trevliga. Jag var skeptisk, t.o.m litet anti, när jag köpte den här lägenheten mot att det är gemensamma vår- och höststädning för bostadsrättsinnehavarna. Tänkte "det får väl gå". Men med facit i hand kan jag säga att det är jättetrevligt... Hjälps många åt så räcker det med 3-4 timmars arbete och ger gemenskap. Vi avslutar också med gemensam fika efteråt. Mycket trevligt!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Bella

Pensionär som bor mitt på Söder. Har varit lärare i 37 år. Lantställe i Roslagen. Dotter och två barnbarn bor också på Söder. Gift sen 1994 med en praktisk och händig man.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela