bellapension

Pensionär mitt på Söder, hur kul är det? Rätt kul faktiskt.

Muntert möte.

Publicerad 2009-05-29 09:43:29 i Allmänt,

Jag var på månadens träff med Muntra Fruarna och alla 6
var där. Den vi var hos är sambo med en nästan riktig kock.
Vi fick rena lyxmaten. Och vilken uppläggning sen!




Till det fick vi färskpotatis. Laxen var så perfekt. Och sen kom desserten till kaffet.

  Man blir så bortskämd

Har ni hört talas om "Herman"? Det är en liten surdeg som ska skötas om
på ett speciellt sätt. Man rör i den och tillsätter olika saker. Den ska bli
en underbart god sockerkaka till slut. Men degen ska delas och ges bort
till 5 vänner som ska sköta om "Herman" på samma sätt o.s.v. Hoppas
att jag får en liten degdel. Så här ser den ut nu.

  och här är värdinnan 

Vi andra var också muntra.



När vår vördade värdinna städar brukar svetten rinna från huvudet
men nu har hon kommit på ett knep och...ingen svett mer.



Det var rapporten från månadens muntra möte.

Kommentarer

Postat av: Anmaja

Publicerad 2009-05-29 21:46:38

Ser riktigt gott ut!

Bra med en sån mössa, både för svettet och hårstråna som kanske flyger iväg. Fiffigt. :-)

Anna

Postat av: maritha

Publicerad 2009-05-30 16:58:13

Jag har haft en "Herman" för några år sen och även en "svamp" som man skulle ha i en plastlåda och mata varje dag med the och sockerbit. Den växte och varje lördag så tog man bort ett "barn" som var som en utbuktning på svampen, den gav man till en vän. Efter 5 veckor så torkade man svampen och då skulle den ge lycka. Man drog ut ett födelsebevis och bestämde ett namn för varje svamp, det var bara indiska namn man fick välja på. Min heter Nanna och sitter inramad på väggen=).Ibland är man allt lite knäpp, men det får man va ha ha ha.

Postat av: Jungfrun

Publicerad 2009-05-30 17:04:51

Jag har också haft en Herman men det blev aldrig av att baka på den men av smaken på den att döma så tror jag att det blir en jättegod kaka.

Svampen har jag hört talas om men aldrig fattat vad det har varit. Man kan ju inte hänga med på allt här i världen......

Postat av: Berit

Publicerad 2009-05-31 19:50:14

Det är trevligt att träffa gamla kompisar sådär.

Och maten såg ju mumsig ut.

Kramis MrsBettan

Postat av: elena cn

Publicerad 2009-05-31 22:34:14

Ujuj, den där Herman verkar puttra fint där i bunken! Kan det verkligen bli något gott av det??

Tänk att ni lyxar till det VARJE månad! Såsen på laxen såg verligen god ut!!

Postat av: Ingrid

Publicerad 2009-06-01 22:04:15

Visste inte att Herman har överlevt det var många år sen jag fick en sådan.

Härligt med fina vänner.

Kram Ingrid

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Bella

Pensionär som bor mitt på Söder. Har varit lärare i 37 år. Lantställe i Roslagen. Dotter och två barnbarn bor också på Söder. Gift sen 1994 med en praktisk och händig man.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela