bellapension

Pensionär mitt på Söder, hur kul är det? Rätt kul faktiskt.

Söderandan?

Publicerad 2009-01-18 15:12:48 i Allmänt,

  I går när mannen och jag var ute och gick här på Söder
fick jag plötsligt se ett bekant ansikte. "Hej, hallå där!"
ropade jag till mannen som var ute och gick med sin fru.
Min man bara stirrade och den andra mannens fru tittade
undrande på mig. Själv såg jag att han inte riktigt kunde
placera mig. "Busshållplatsen" sa jag och då sken han upp.
Vi stod varje morgon vid busshållplatsen där jag bodde för
några år sen och pratade om allt möjligt. Han är polis vid
SÄPO och vi pratade om våra jobb, jag om invanrarbarnen
i förorten och han om sitt. Eftersom vi bara börjat prata så
där på gatan visste jag inte vad han hette och efter något
års pratande kändes det dumt att fråga. Därför ropade jag
bara "Hej, hallå där!". Det var kul att ses igen.
  Jag har genom åren fått flera trevliga buss/T-banevänner.
En städerska på Grand Hotel kunde berätta vilka olika
superkändisar från hela världen som bodde där. Hon
var väldigt mån om att inte berätta  några skandaler.
Trist för mig.
  En annan dam blev jag nästan bästis med. Vi åkte
varje morgon i 5-6 års tid med samma buss. Vi följde
varandras glädje och sorg. Plötsligt i somras såg jag
henne i en butik i Norrtälje. Vi föll varandra om halsen
och blev så glada.
  Varför tror folk att det är så kallt och anonymt i Stockholm?
Jag som är född här upplever det inte alls så. Se bara på
Lisas Cafe. Där pratar alla med varandra.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-01-18 16:19:52

Skicka ditt inlägg till alla lantistidningar!

Där 08:or är villebråd!

Håller med dig, Stockholm är bäst!

Postat av: ulla

Publicerad 2009-01-18 19:07:36

Fast jag tror att det är lite så till mans. Sverige (och Stockholm) är inte något kallt ställe.

Det är en tidningsskröna.

Postat av: stina

Publicerad 2009-01-18 21:24:51

Jag åkte med en tant på bussen i många år när jag var på väg till Alexanders dagmamma ...vi hälsar fortfarande på varandra när vi möts i centrum.

Postat av: Ninna

Publicerad 2009-01-18 22:45:11

Så kan det vara ibland, att man känner igen varandra från sådana tillfällen som du beskriver.



Jag behöver restaurangtips från dig. En restaurang på Södermalm, som har öppet ca 13-15 på en lördag och som serverar vegetariskt, fisk och kött. Gärna italienskt. "Mysighet" kan vara en faktor, god mat och trevligt bemötande andra faktorer. När du kommer på ngt tips kan du väl skriva det hos mig, så ska jag kolla eventuell hemsida. Jag behöver tipsen före slutet på februari. Tack.

Postat av: elena cn

Publicerad 2009-01-18 23:13:17

Men usch då! På morgonen vill jag inte prata med någon...bara sitta där med mina hörlurar och gäspa.

Postat av: Krisitna

Publicerad 2009-01-19 15:00:36

Jag måste ju bara hänga mä till Lisas nån gång!

Vad sägs om helgen efter min lön?

Akta dig jag kanske ringer idag!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Bella

Pensionär som bor mitt på Söder. Har varit lärare i 37 år. Lantställe i Roslagen. Dotter och två barnbarn bor också på Söder. Gift sen 1994 med en praktisk och händig man.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela