bellapension

Pensionär mitt på Söder, hur kul är det? Rätt kul faktiskt.

Årets sämsta semesterbild.

Publicerad 2008-02-20 16:24:39 i Allmänt,

Nere på Lanzarote såg vi en kväll en månförmörkelse. Månen
var bara en liten skärva av sig själv, liggande "på rygg" ovanför
taken. Det här måste jag fota, tänkte jag och rusade ut på den
lilla gatan. Det blev förståss ingen bild där i mörkret. Men då
ställde jag in kameran på nattfotografering. Det var bara det att
man måste hålla kameran blickstilla i en LÅNG stund. Det gick
inte heller. Då klättrade jag, med min onda lårbenshals, (ja skruvarna
skaver), upp i en plantering och ställde kameran på en slags stolpe
där. Folk måste ha undrat. Här är månförmörkelsebilden.



Hemkommen igen har jag tagit reda på att nära ekvatorn "ligger"
månen när den är ny. Så var det med den månförmörkelsen. Men
erkänn, inte många vet att månen inte ser ut som hos oss överallt.

Kommentarer

Postat av: Bia

Publicerad 2008-02-20 16:58:14

Ha, ha jag snor den här bilden oxå!!!

Postat av: olivia

Publicerad 2008-02-20 17:37:50

haha, jaa gör det ! :D

Postat av: Jungfrun

Publicerad 2008-02-20 17:42:52

Ja, i Turkiet ligger månen också ner.....eller hur man ska kalla det.

Postat av: Jungfrun

Publicerad 2008-02-20 17:50:12

Det blir faktiskt månförmörkelse här i natt kl. 04.00 men det kanske du redan vet. Jag jobbar natt så har jag tur ser jag något om vi inte ligger för inbäddade......och det gör vi nog.

Postat av: stina

Publicerad 2008-02-20 19:39:21

Äh måne som måne! Det är väl ändå samma måne.......Kul bild ....ja ibland är det lite besvärligt att fotografera.

Postat av: Malin

Publicerad 2008-02-20 20:56:54

Tack! Det var snällt skrivet av dej =)
Det med kamera och bilder påminner mej om när jag promt skulle fånga en solnedgång med mina väninnor. Vi rusade som tokar för att hitta den perfekta platsen för en fin bild...Med andan i halsen och 4-5 kort knäppta (och verkligen den perfekta platsen) kommer vi på att rullen i kameran är svart-vit *suck*

Ha en bra onsdag!

Postat av: annebelle

Publicerad 2008-02-20 20:57:37

Kul bild blev det i alla fall. Och i natt ska det bli månförmörkelse här...men det är mulet så det syns kanske inte. Tror dessutom att jag sussar klockan 4. :-)

Postat av: Elena

Publicerad 2008-02-20 23:17:37

På tal om månar. Anna berättade en historia:
"Två blondiner satt och pratade.
Jag undrar vilket som ligger längst bort, Borås eller månen? sa den ena.
Men hallå! Ser du Borås eller? sa den andra."

Ja, månen måste alltså ligga närmast, enligt blondinerna (förklaring för de som inte förstod!)

Postat av: Anmaja

Publicerad 2008-02-21 17:20:14

Hej - vilken trevlig blogg Du har! Jag har skumläst från början och gillar idén att börja när man går i pension. Det kan jag nu inte göra, för jag började skriva tio år innan jag planerat att bli pansjo. *L* Är inne på mitt tredje år nu och vart tog den tiden vägen?
Anmaja

Postat av: ulla

Publicerad 2008-02-21 20:07:43

Visst är det häftigt att månen ligger ner.
Jag blev lika förbluffad som du första gången jag såg en liggande måne.
Det ger lite andra perspektiv!

Postat av: Krisitna

Publicerad 2008-02-25 16:00:45

På södra halvklotet
är månen upp och ner. Tänk det du!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Bella

Pensionär som bor mitt på Söder. Har varit lärare i 37 år. Lantställe i Roslagen. Dotter och två barnbarn bor också på Söder. Gift sen 1994 med en praktisk och händig man.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela